ZOBACZ DRUGĄ ODSŁONĘ "Po Toruniu"

15 stycznia 2018

Mural “United State of KIDS”

Mokre.
Ulica Kościuszki – obok Grudziądzkiej – jest najważniejszą arterią Mokrego. I tak, jak naszymi żyłami nieustannie płynie krew, tak tu życie i rytm dnia nadają piesi, samochody i tramwaje. Stoję przed wieżowcem przy Kościuszki 36. Po mojej prawej jest przystanek autobusowy, dostrzegam stojącego tam faceta z wielkim brzuchem. Od razu przypomina mi się opowieść mojego taty, który opowiadał mi, że w czasach jego młodości w Toruniu była wyjątkowo gruba kobieta, którą ludzie musieli wpychać do tramwaju, bo sama nie dawała rady wejść. Miała swój kramik na Rynku Nowomiejskim, a jej nieodłącznym atrybutem był rozkładany stołeczek. Tej osoby nie ma już wśród nas, nie ma jej kramiku, nie ma też kultowej restauracji Herbowa, którą powinienem mieć za plecami. Jej miejsce zajęła Biedronka. Nie wnikam w to, czy to zmiana na lepsze, czy na gorsze, chociaż osobiście wolę mieć pod nosem supermarek, niż knajpę.

Bez wątpienia zmianą na lepsze, było pojawienie się muralu na ścianie wieżowca przy Kościuszki 36. Właśnie z jego powodu tu przyjechałem. Obraz United State of KIDS, został ukończony w listopadzie 2017 roku i jest kolejnym – w przestrzeni miejskiej – dziełem Andrzeja Poprostu, któremu tym razem w tworzeniu pomagali artyści Soyski1 oraz Mike Ortalion. Gdy zobaczyłem ten mural, od razu pomyślałem o Władcy much – książce Williama Goldinga, bardzo docenionej i dwukrotnie zekranizowanej. W skrócie: powieść w alegoryczny sposób opowiada o upadku naszej cywilizacji. Grupa dzieciaków wychodzi cało z katastrofy lotniczej i ląduje na bezludnej wyspie – coś, jak odmłodzona wersja serialu Lost: Zagubieni, chociaż ci zostali nakręceni kilka dekad później. Najnowszy mural Andrzeja, to właśnie taki Władca much – postapokaliptyczna wizja świata bez dorosłych, gdzie wyspą jest zdezelowany autobus.

Co tu dużo pisać. United State of KIDS rozpala wyobraźnię. Patrząc na ten obraz, w głowie układa się cała historia, chociaż każdy z Was będzie mieć jej własną wersję. Ale właśnie o to chodzi w sztuce – aby interpretować ją po swojemu.

L   O   K   A   L   I   Z   A   T   O   R 
ul. Kościuszki 36
zobacz całą mapę "Po Toruniu" >>>