ZOBACZ DRUGĄ ODSŁONĘ "Po Toruniu"

5 sierpnia 2019

Dawny Dworzec Mokre

Mokre » ul. Dworcowa 10
✔️ WPIS NR 30 (307)/2019
Szukając Staatsbahnhof Thorn Mocker – pierwszego dworca na Mokrem – docieram na ulicę Dworcową. Dworcowa nie wzięła swej nazw znikąd. Równolegle z dzisiejszą ulicą, biegły kiedyś tory kolejowe, a pociągi zatrzymywały się na, powstałej w 1871 roku, Stacji Mokre (Bahnhof Mocker (Westpreussen)). Z czasem, a stało się to w latach 1882-1883, stacja wzbogaciła się o budynek dworcowy i przestała być tylko stacją, stała się Staatsbahnhof  Mocker (Dworcem Mokre).

Budynek przetrwał, choć dziś – jak możecie zobaczyć na załączonych zdjęciach – nie przypomina o swojej pierwotnej funkcji. Od początku nie wyróżniał się specjalnie na tle mokrzańskiej zabudowy. Obecnie pokryty szarym tynkiem skrywa jednak pewną tajemnicę, otóż budynek, choć teraz tego nie widać, to klasyczna konstrukcja szkieletowa czyli pruski mur. Zagadką pozostaje dla mnie tabliczka z nazwą ulicy. Zaułek Dworcowy jest to boczna uliczka łącząca Dworcową z Batorego. Dawny dworzec bynajmniej nie stoi przy tej uliczce, skąd więc Zaułek Dworcowy znalazł się na ścianie budynku? Może ktoś z Was wie?

Wróćmy do historii. Europejski boom kolejowy przypadł na drugą połowę XIX wieku. Budowano dużo i szybko, a stacja, a później dworzec we wsi Mokre były swoistym spiritus movens, jeśli chodzi o kolej na prawym brzegu Wisły. Toruń Główny z Mokrem skomunikowano 15 sierpnia 1873, czyli w dniu, w którym otworzono Most Żelazny. Z kolei 1 lipca 1882 odjechał z Dworca Mokre pierwszy pociąg do Chełmży, w listopadzie linię wydłużono do Grudziądza, a rok później można było dojechać z Mokrego aż do Malborka. Tę żelazną autostradę nazwano Koleją Miast Nadwiślańskich (niem. Weichselstädtebahn), która znacząco usprawniła komunikację między miastami znajdującymi się na trasie. Wzrost znaczenia kolei sprawił, że już w 1903 roku myślano o wybudowaniu we wsi dużego dworca. Te plany zostały zrealizowane dopiero po przyłączeniu Mokrego do Torunia.

Mokre stało się częścią Torunia 1 kwietnia 1906 r., wówczas dodano do nazwy dworca „Thorn”. Staatsbahnhof Mocker stał się Staatsbahnhof Thorn Mocker, a ostatnie pociągi osobowe odjechały stąd ponad trzy lata później, dokładnie 14 sierpnia 1909 roku. Dzień później otwarto dzisiejszy Dworzec Toruń Wschodni, który całkowicie przejął obsługę pasażerów. Stary gmach jeszcze przez wiele lat służył jako dworzec towarowy i najprawdopodobniej nosił nazwę Dworzec Stare Mokre. Obecnie, to wielorodzinny budynek mieszkalny.