ZOBACZ DRUGĄ ODSŁONĘ "Po Toruniu"

28 lipca 2014

ARENA TORUŃ - Hala sportowo-widowiskowa

#Chełmińskie Przedmieście. Korzystając ze słonecznej niedzieli i z faktu, że nowa Hala sportowo-widowiskowa miała swoje dni otwarte, wsiadłem na rower i pojechałem zobaczyć co to za cudo pobudowali przy Bema.
Od razu napiszę, żeby potem nie było, że kibic zachwyca się architekturą sportową. Otóż ze mnie taki kibic jak ze stuletniego dębu wykałaczka. Nigdy nikomu nie kibicowałem i nie rozumiem euforii co niektórych podczas oglądania meczu. Nigdy też nie udzieliły mi się emocje związane z jakąkolwiek rozgrywką sportową Nie ciągnie mnie do sportu i tyle, ale to u mnie rodzinne, więc się tym specjalnie nie przejmuję. Po takim oświadczeniu zastanawiacie się pewnie co zagnało tam skromnego blogera? Jaki czort podkusił mnie, abym gnał w upał, aby zobaczyć coś, co będzie służyło czemuś, co mnie w ogóle nie interesuje?
Okej! Sport jest mi obojętny, ale architektura i własne miasto już nie, poza tym chciałem Wam pokazać to miejsce, a na ujęcia od środka pewnie nie będę miał już okazji. Tak więc pchany potrzebą zobaczenia nowej miejskiej inwestycji, krótko po 11 zaparkowałem swojego jednoślada na rowerowym parkingu przed halą i przystąpiłem do zwiedzania.
Hala zrobiła na mnie spore wrażenie. Na dzień dobry obszerny hol, ruchome schody, bramki... No dobra, a gdzie hala odlotów? Projektanci i wykonawcy naprawdę odwalili kawał solidnej roboty na europejskim poziomie. Naprawdę, kochani, nie mamy czego się wstydzić, a co więcej możemy być dumni jako torunianie.
Wbiłem się więc na ruchome schodki i jadę do góry. Tam również sporo miejsca. Mimo iż ludzi od rana było naprawdę dużo, to jakoś specjalnie nie odczuwało się ich obecności. Obiekt jest tak wielki, że wszyscy jakoś się rozproszyli. Można więc było spokojnie przyjrzeć się całości. Spodobał mi się przeszklony front. Dzięki temu jest sporo naturalnego światła. Szykowne pufy na pierwszym piętrze wypełniają i dopełniają całość dając estetyczny efekt. Zobaczyli korytarze? Zobaczyli. Zatem pora na gwóźdź programu.
No dobra, to teraz pora na trochę cyferek. Według danych projektu, hala ma ponad 162 m długości i 97 m szerokości. 5774 to ilość krzesełek, do tego trzeba doliczyć kolejnych 612 miejsc na trybunach wysuwanych. Jest też 7 lóż VIP i aż 108 stanowisk komentatorskich. W przypadku koncertów czy innych widowisk niesportowych, istnieje możliwość dostawienia 3000 krzeseł na płycie hali, zatem całość może przyjąć około... (cholera, gdzie kalkulator?! dobra, już mam) 9400 luda. Czy jest szansa, aby kiedykolwiek została wypełniona po brzegi? Nie mi oceniać. Pojawiają się głosy, że w 200 tyś. mieście będzie trudno, ale wszystko zależy od tego jakie imprezy będą się tam odbywały i czy przyciągną widownię z innych miast czy też nie. Pożyjemy, zobaczymy.
Nie, no, poważnie, zatkało mnie. Serio. Chociaż pewnie nigdy nie pójdę na żaden mecz czy zawody, to mimo to cieszę się, że Toruń ma taką halę, bo to przede wszystkim prestiż i powód do pochwalenia się przed innymi. To co, że może trochę za duża. Lepiej za duża niż za mała, a dzięki Polskiemu Związkowi Lekkiej Atletyki, z którym miasto podpisało porozumienie na 20 lat, może i sponsorzy się znajdą i chętny do wykupienia nazwy. Bądźmy dobrej myśli. Raz, od wielkiego dzwonu, można być optymistą, co nie. ;)
Obszedłem halę dookoła, pora zatem dokładniej przyjrzeć się jej z zewnątrz.
Design ma ciekawy. Nie jest to prosty kloc - tu podcięte, tam podcięte, a ledowe lampki ukryte w kostkach mogą wyświetlać np. wyniki rozgrywanego meczu.
Jeszcze spojrzenie na parking rowerowy. Gdy parkowałem kilka minut po 11 można było sobie wybrać miejsce, gdy ponad godzinę później odjeżdżałem każdy ze stojaków był już zajęty. Cieszę się, że torunianie coraz częściej wybierają właśnie ten rodzaj transportu. À propos parkingu. Oprócz naziemnego na prawie 200 samochodów, 20 autokarów i 8 pojazdów transmisyjnych, jest też parking podziemny przeznaczony na 438 aut.

Ok. to tyle. Dziś jak nigdy upał daje mi po czaszce i ciężko zebrać myśli, więc żegnam się z Państwem i do następnego wpisu.

L   O   K   A   L   I   Z   A   T   O   R
zobacz całą mapę "Po Toruniu" >>>